2013-06-25

Gammal byrå i ny skud

För ett tag sedan så fyndade jag en byrå. Kärlek vid första ögonkastet, men det stod reserverad. Typiskt! Skrev upp mig på en reservlista och secondhandbutiken skulle ringa sen på nästa morgon om den fanns kvar. Ingen som ringde. Sen vid lunch ringde de plötsligt, och då hade reservlistan växt ytterligare och de ville veta om jag ville ha den eller om den skulle gå vidare till nästa på listan. :)
Kan säga att det var många som slängde blickar på möbeln de tre gånger jag var där och tittade....många som suckade olyckligt när det stod reserverad.

Byrån är ett par hundra år gammal och antagligen finns ingen exakt likadan. Den är jättefin, bilderna gör den absolut inte rättvisa. Den har antagligen varit oälskad och bortglömd ett bra tag. Stått i en lada eller något sådant. Fick skura bort en massa äcklig spindelväv och lite ohyra.... Därefter slipades den och grundades med oljebaserad färg. Inte så förtjust att måla med något annat än vattenbaserad färg, men ville vara säker på att den underliggande brunröda färgen inte slog igenom... och på bilden nedanför kan ni se resultatet. Hade lite problem att bestämma mig för vilka handtag det skulle bli men det verkar ha suttit runda på den ursprungligen så det fick bli så igen.

Well, I bought an old drawer a while back. It was brown and ugly. It had probably been unloved for a long time. I removed the color and then painted it in white...then it went a couple of weeks and today I finally but one some new handles on it. 



No comments: